Alla inlägg under september 2016

Av Bengt-Olof Lindbergh - 30 september 2016 10:04



Just nu,

dör ett barn,

av samma skäl

som Greta dog

1905.


Gretas mamma

dog i barnsäng.

Gretas pappa

tvingades arbeta

och lämna barnen

vind för våg.


Gretas sjuåriga syster

fick sköta Greta.


Greta, spydde

Greta, hade diarré

Greta, blev två månader.


Just nu,

dör ett barn,

av samma skäl

som Greta dog

1905.


Bengt-Olof Lindbergh

Dikten är från diktsamlingen: På vårt ansvar, 2007.

Av Bengt-Olof Lindbergh - 28 september 2016 09:27



1


Upp, upp, upp

höghusbyggena

sträckte sig

upp, upp, upp.


Affe sa:

Om polisen får tag på oss

på ett bygge

så sätts vi i fängelse.


Mamma och pappa sa:

Det är absolut förbjudet

att leka, på byggena.


Absolut förbjudet

blev

absolut nödvändigt.


Jag kröp under

ett taggtrådsstängsel

och smög mig upp

på ett höghusbygge

jag gick högst upp

och såg:

stan, travbanan

folkets park, hamnen

och skogen.

Jag var sex år

och fylld av,

lycka.


2

Nära höghusen

ligger en låg brun skola.

Där gjorde jag

ett skolmognadsprov

jag klarade inte provet

och blev utsorterad.

Mamma grät

pappa blev orolig.


Jag började skolan

i en klass med

utsorterade barn.


Det var barn

som inte kunde,

sitta stilla.


Det var barn

som inte kunde,

fokusera på en uppgift.


Det var barn

som inte kunde,

lyssna på fröken.


Det var barn

som inte kunde,

uppföra sig som folk

trots:

kvarsittning

skamvrå

hemanmärkningar.


3

De hade, slitna jeans

långt hår

och gröna armejackor.


De rökte hasch

och älskade

Bob Dylan.


De sa att de, aldrig

skulle bli, som dom

som bor i Stigslund

och bara

arbetar, ser på tv och sover

arbetar, ser på tv och sover.


4

De stora grabbarna

skröt över att de

hade fingerpullat Lisa.

De hade hållit fast

hennes ben och armar

och turats om

att fingerpulla henne.


De stora grabbarna

skrattade när de märkte

att jag inte visste

vad fingerpulla var.


De stora grabbarna

visade mig en tidning

med nakna män

och kvinnor.

Jag förstod ändå inte

vad fingerpulla var.


5

Från min skolbänk

såg jag Testeboån.

Jag såg på ån

och flög iväg.


6

Greta luktade illa

så vi kallade henne

Snusken.

När soc gav Gretas familj

en modern lägenhet

slutade hon att lukta illa

då fick hon hetta:

Greta

den fula

och den feta.


7

I scouterna var två ledare

marxist-leninister.

De sa:

Sossarna, staten

och monopolkapitalet

har skapat tusentals Stigslund

för att samla ihop arbetskraft

så att produktivkrafterna

kan utvecklas

och monopolkapitalets profit öka.


8

Elin var slank.

Hennes hår var

långt och svart.

Hon dansade naken

i sin lägenhet.


Elin dansade

med långsamma

svepande, rörelser.

I händerna hade hon sjalar

som fladdrade.


Elin fick min kuk

att stå

och min barnvärld

att, rasa.


Bengt-Olof Lindbergh

Ett utkast till den här diktsviten har publicerats i Proletären nummer 51-52/2009.





Av Bengt-Olof Lindbergh - 27 september 2016 21:11


Vid sidan av kiosken
som inte finns kvar
gick en grusväg
som inte finns kvar
till en skog
som inte finns kvar

Av Bengt-Olof Lindbergh - 27 september 2016 15:26



1

Är du rädd

för demoner?

Frågade jag en vän

som supit i 40 år.

Vännen log och sa:

Och det ska du fråga

du som har blivit poet.


2

Idag var jag

på systemet.

Jag var inte

rädd för spriten.


3

De först nyktra åren

var de drömda fyllorna

så verkliga

att jag vaknade

bakfull.


4

När jag varit nykter

i några veckor

vällde känslor och tankar fram

det tog några år

att smälta och förstå

alla känslor

alla tankar.


Jag kom fram till

att jag supit

i tolv år

för att skydda mig

från insikten

att jag är

en vanlig

människa


5

Demonerna är här.

Jag är på min vakt:

dricker inte sprit.


Demonerna är här.

Jag är på min vakt:

umgås bara med nära vänner.


Demonerna är här.

Jag är på min vakt:

lagar det som är trasigt.


Demonerna är här.

Jag är på min vakt:

tänker på hur jag tänker.


Bengt-Olof Lindbergh


Diktsviten har varit publicerad i Mål & Medel nummer 4/2010 och Transportarbetaren 10/2015




Av Bengt-Olof Lindbergh - 26 september 2016 00:25


inte någon söt doft
från läkerol
inte någon kaffedoft
från Gevalia
inte någon mormorsdoft
från mormor
inte något stort äventyr


men nu som då
väntan på Limöbåten
men nu som då
glädje och havsdoft

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<<
September 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards